Een of enkele radiatoren doen het niet

U zit niet in de kou, maar de radiator(en) worden niet warm genoeg, dit is meestal een gevolg van een teveel aan lucht in de CV-installatie. Als er een radiator koud blijft bij ingeschakelde ketel (geeft de ketel geen Radiator ontluchten foutcode), wanneer alleen de bovenkant van de radiator koud blijft, duidt dit er op dat er lucht in de radiator zit. Lucht in de radiator zit altijd bovenin en blokkeert dan de watercirculatie. Dit kan worden opgelost door de radiator te ontluchten.

Radiator ontluchten
Je hebt hiervoor een ontluchtingssleuteltje en een oude handdoek of dweil nodig. Radiatorsleuteltjes zijn verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt of loodgieter. Steek het ontluchtingssleuteltje op het nippeltje en draai dit dan een beetje open (linksom). Zie afbeelding. Houd de dweil er onder. Laat nu de lucht ontsnappen (het sist en er komt af en toe een spettertje water mee) tot er een straaltje water uitkomt. Draai dan het kraantje weer dicht. Let op : Het water kan warm/heet zijn. Na het ontluchten kan de druk in het systeem gedaald zijn. Dan moet er bijgevuld worden. Zie ook: CV Bijvullen

Radiatorknop
U heeft ontlucht maar de radiator wordt nog steeds niet warm. Dit kan betekenen dat er iets mankeert aan uw radiatorknop. Vooral thermosstatische ventielen ( knoppen met een cijferaanduiding) willen na een periode van inactiviteit nog wel eens blijven hangen. Bent u handig dan kunt U voorzichtig de mantel van de knop verwijderen en het in het zicht komende ijzeren stiftje een paar keer indrukken zodat hij weer werkt. Probeer de mantel niet te forceren, indien u hem niet los krijgt dient u een reparatieverzoek in.

In plaats van het stiftje terug te duwen kan kortstondig verhitten met een föhn ook wel eens helpen om het was element los te krijgen.

Is de radiatorknop rondom “vrij”? Als er een kast/meubelstuk te dicht tegenaan staat kan dit ervoor zorgen dat het ventiel te vroeg sluit. De radiator wordt dan niet warm.